Sider

søndag den 15. januar 2012

Selvtillid og selvværd

Du føler dig alene. Som om ingen holder af dig. At de ikke har brug for dig. At de bare spiller, fordi du altid er ensom. At inderst inde synes de bare at du er en taber. At du er grim. At du ikke er sød. At du er irriterende, og ikke godt for noget. At du ikke kan finde ud af noget. Du føler dig... Meningsløs. Du ved ikke helt hvorfor du er til. Hvis du tog afsted, ville alt være det samme.

Hvis dette er dine følelser har du det tydeligvis ikke særlig godt. Jeg har haft det sådan her. Jeg har følt mig alene. Jeg har grædt, og skreget ind i en pude. SE MIG DOG. Der kommer intet godt ud af at holde alle disse følelser inde. Jeg ved at der er mange derude, der sidder og har det sådan. Det er ikke rart, og det er fuldstændigt unødvendigt. Men som vi alle ved, er disse følelser ikke helt lette at slippe af med. Det kræver for det første at du accepterer dig selv som du er, og indser at du er helt perfekt lige præcis som du er. 
Derefter skal du snakke med nogen om det. En ven, et familiemedlem, en voksen du stoler på? Der findes også hjemmesider hvor du kan snakke med folk. Jeg synes selv at www.girltalk.dk er en god side, som jeg selv har brug meget. Det er en stor beslutning at beslutte sig for at få det bedre, og det tager tid at bygge sit selvværd og sin selvtillid op. Men prøv. Det er det eneste du kan gøre er at prøve. Fortæl dig selv at alle de dumme ting du tror folk siger om dig ikke er sande. At de ikke bagtaler dig, at du ikke er forkert. Du er rigtig, på alle måder. Lige som du er. Du skal bare indse det, og lige så snart du udstråler selvtillid, så ser folk straks det gode i dig, i stedet for det negative. Smil, smil, smil. Et smil kan redde ikke kun din dag, men også en andens. Desuden bliver du gladere af at smile. 
Smil, vær dig selv, og snak med nogen. Og få så noget selvtillid, så alle kan se dit fantastiske jeg!

xo, MH

Ingen kommentarer:

Send en kommentar